1992 Wildspitze dag 00

23.08.92: Vent - Martin-Busch Hütte

afstand: 8000m

01 MartinBuschhut

Goede reis achter de rug. 10 uur gereden. Niettemin stelt het weer zich slecht aan. Als wij in Oostenrijk toekomen, regent het en is het wolkendek volledig gesloten.

Lees meer: 1992 Wildspitze dag 01

1992 Wildspitze dag 03

25.08.92: naar Hochjochhospitz

03 Hochjochhospitz

Nog voor Benny zijn wekkertje afloopt, staan wij op: 5u45. Ietsjes beter geslapen dan gisteren. Wij lagen er nochtans vroeg in:20 uur. Maar een praatzieke Oostenrijker en enkele onbeschofte Nederlanders hielden ons nog een paar uurtjes wakker. Voor de rest is het een bewogen dag geworden. 9 en een half uur met een zware rugzak door de hoge bergen trekken is zelfs voor een geoefende wandelaar te veel. Niettegenstaande waren er genoeg elementen aanwezig om het de hele dag spannend te houden. Eerst ongeveer 3 uur over sneeuw- en ijsgletsjers. Niet zonder gevaar. Maar met een gewaarschuwde en zelfzekere Wim op kop, goed materiaal een goede conditie wordt dit weeral een unieke ervaring in de bergen. Ondertussen lopen wij voorbij de plaats waar men de Similaunman (ötzi) heeft gevonden. (Circa 5000 jaar oud). Enkele mensen zijn er nog onderzoeken aan het verrichten. Regelmatig vliegt er een helikopter over. Waarschijnlijk met rijke toeristen aan boord. Een oorverdovend lawaai. En ik die dacht dat je stil moest zijn in de bergen. Maar ja, als het maar geld opbrengt.

Lees meer: 1992 Wildspitze dag 03

1992 Wildspitze dag 02

24.08.92: Martin-Busch Hütte - Similaun Hütte

02 Similaunhut

Heel slecht geslapen. Opgestaan om half 7. Ontbijt zoals het moet: juist genoeg.
Om 7u15 vertrekken wij voor een 2 uur durende tocht naar de Similaunhütte. De lucht is bewolkt maar in de verte zien wij de zon tegen de oostflank schijnen. In een rustig tempo bereiken we de hut om 9u20. Ontgoocheld vernemen wij dat de hut volzet is. Maar onmiddellijk melden zich enkele mensen af en is er plaats genoeg om te slapen.

Lees meer: 1992 Wildspitze dag 02

1992 Wildspitze dag 04

26.08.92: Naar Breslauerhütte

04 Breslauerhut

Bedoeld als een rustdag wordt het toch nog 5 uur wandelen. Weeral een prachtig decor van rotsen, bergriviertjes en gletsjers. Bijna de ganse dag zien wij het gletsjergebied waar wij gisteren onze memorabele tocht hebben afgewerkt.
Hoog boven deze gletsjers torent de “Fineilspitze” (3400 m) uit. Het weer is zoals vorige dagen weeral prachtig. Halfweg even pauseren en bijtanken in de Vernagthütte: een eersteklas berghut. Wat een verschil met de Similaunhütte. Een echte ***(censuur)hut. Je merkt onmiddellijk dat je terug op Oostenrijkse bodem bent. Nog een kleine 3 uurtjes naar de Breslauerhütte. Een mooie maar zware wandeling. Maar toch beginnen de kilometers vat te krijgen op je benen. Wij ontmoeten vele wandelaars, vooral oudere mensen.