2006 Schotland dag 01

Dag1: 04/04/06: Engsbergen - Shiel Bridge

We vertrekken om 04.45 in Engsbergen.  Om 07.25 hebben we in Zaventem een vlucht naar London Heathtrow. We vliegen met BMI. Om 09.55 is de vlucht naar Inverness.  We landen om 11.35 op een piepklein maar toch modern luchthaventje.  We nemen de lijnbus naar het centrum. We laten onze handbagage (frisse kleding) veilig achter in het station (in een locker).

2006 01

Om 13.15 vertrekt onze bus naar Shiel Bridge. In Invergarry moeten we overstappen. Vanaf hier begint eigenlijk de vakantiesfeer.  We komen terug voorbij plaatsen die nog in ons geheugen zitten van 2004.  Hoe langer we rijden, hoe ruwer en mooier de natuur.

Lees meer: 2006 Schotland dag 01

2006 Schotland dag 02

Dag 2: 05/04/06: Shiel Bridge - Killilan

Opstaan om 7.30 uur.  Wim laat zijn wekker nog iets vroeger aflopen.  Vooraleer de eerste wandeldag te beginnen, eten we nog een stevig Scottish Breakfast in het hotel. (op de foto achter het Bunk House)

2006 02

We vertrekken om 09.15 uur.  We zijn droog gebleven tot we aan de klim beginnen.  Om 12.20 uur zijn we aan de watervallen: Falls of Glomach.  De afdaling die volgt werd beschreven als gevaarlijk.  Voor geoefende wandelaars valt dat best mee.  In winterse omstandigheden met sneeuw en ijs kan het echter wel gevaarlijk worden.

Lees meer: 2006 Schotland dag 02

2006 Schotland dag 04

Dag 4: 07/04/06: Achnashellach - Kinlochewe

Opstaan om 08.15 uur.  We maken ons eigen ontbijt.  De schot wordt ook wakker.  Hij heeft "Schotse" humor.  Hij amuseert zich hartelijk als we zeggen dat we door de regen en sneeuw gaan wandelen.  Aan de andere kant is hij zeer wantrouwig, want hij stond de kookpotten te controleren toen ik de keuken binnenkwam.  Hij stak daarvoor de deksels open van de gestapelde potten.  Rare Schot.

2006 04

De wandeling begint dadelijk met een stevige klim, goed tempo voor iedereen.  We nemen de Coulin Pass, Coulin en gaan langs een meer naar boven.  Luc B. neemt de grote weg, meer kilometers, minder hoogtemeters.  Bovenaan komen we in een sneeuwvlakte (310 m) (zie foto).  Een stenen mannetje toont ons de weg.  Vervolgens gaat het verder in een bos.  Eerst komen we omgewaaide bomen tegen.  We zoeken hiertussen onze weg.  Wat later liggen gekapte bomen willekeurig over elkaar.  Dit zorgt voor moeilijkheden.  We moeten een stuk van de ene boom op de andere kruipen.  Soms lopen we 3m boven de begane grond.  Eigenlijk te gevaarlijk met een zware rugzak, beseffen we.  Achteraf blijkt dat we hier ongeveer een uur verloren hebben.  Dan maar verder langs enkele riviertjes en Schotse ondergrond.  Een wandelpad is er niet echt te vinden.  Natte voeten!  Naar het einde toe, zien we een helikopter van de Mountain Rescue.  Achteraf blijkt er een wandelaar zijn been gebroken te hebben.  (niet van ons natuurlijk)

Lees meer: 2006 Schotland dag 04

2006 Schotland dag 03

Dag 3: 06/04/06: Killilan - Achnashellach

Om 08.00 uur staan we op.  We maken zelf ons eigen ontbijt klaar.  Er is geen haast bij, we moeten niet te vroeg in Attadale zijn.(de trein komt pas om 17.15 uur)

Om 10.00 uur vertrekken we naar Attadale.  Het weer valt goed mee.  Af en toe een "shower", zelfs sneeuw, ook veel zon.  Rond 14.30 uur zijn we aan het station van Attadale.  Attadale zijn blijkbaar enkele huizen bij elkaar en het station is een platen barakske. We moeten onze arm uitsteken om de trein te laten stoppen.  We eten iets en staan daar ondertussen te bevriezen en nog bijna 2u te wachten op een trein.  Danny wil verder gaan tot aan het volgende station, Strath Carron, ongeveer 3 km verder.  Na een kort overleg besluiten we allemaal mee te gaan, alleen Luc B. blijft wachten.

2006 03

Strath Carron is niet veel groter dan Attadale. Toch staat hier een "deftig" station en, hoera, ook een hotelletje dat de ganse dag open is.  We drinken iets en kunnen ons warmen bij een haardvuur.  De baas rijdt het hout binnen met de kruiwagen.  We sturen een SMS naar Luc B., om hem op de hoogte te brengen van ons bier.  Hij is echter al in "Gerry's Hostel", onze volgende slaapplaats.  Wij geloven hem niet en denken hem op de trein wel terug te zien.  Als we opstappen, vragen we aan de treinbegeleider of ze in Attadale gestopt zijn om iemand op te laten stappen.  Niet dus.

Lees meer: 2006 Schotland dag 03

2006 Schotland dag 05

Dag 5:  08/04/06: Kinlochewe - Loch An Nid

Om 08.30 ontbijten we in het hotel met een full Scottish Breakfast.

Om 10.00 uur beginnen we aan de trip.  Met het weer hebben we vandaag meer geluk.  We kunnen zelfs onze Gore-Tex jas en broek uitdoen.  Het blijft zonnig tot 13.00 uur.  Boven op de pas krijgen we toch een sneeuwbui en meer wind, terug zon, weer sneeuw,...

2006 05

De wandeling gaat vanaf hier door de sneeuw.  Een pad zien we niet, maar Danny wijst ons goed de weg.  Uiteindelijk zien we Loch An Nid verschiijnen.  Volgens de tochtbeschrijving kunnen we aan het meer kamperen.  Omwille van de regen besluiten we nog even verder te wandelen.  Volgens de kaart zou er verderop een huis of ruïne moeten zijn.