2012 Picos de Europa dag 00

2012 Picos Deelnemers

2012 Picos de Europa dag 01

17/8/2012: Engsbergen - Charleroi - Santander

Om 12.00 uur vertrekken we met de auto naar Leuven.  We nemen dan de Airportbus naar Charleroi.

2012 Picos 01

Lees meer: 2012 Picos de Europa dag 01

2012 Picos de Europa dag 03

19/8/2012: Refugio Vega de Ario - Puento Poncebos

Om 8.00 uur ontbijten we: konfituur en geroosterd brood.

2012 Picos 03
Om 9.00 uur vertrekken we richting Poncebos.  In't begin is het nog vlak.  We stappen over grote blokken.  Dan gaat het zeer steil naar beneden.  (1300 m dalen over 4km wandelafstand)  De zon schijnt ook fel.  Voor mij gaat het vandaag goed.  Stefan krijgt problemen met de benen.  We verdelen de inhoud van zijn rugzak. Rond 13.00 uur zijn we beneden op het pad. (Puente Bolin)  Op dit pad wandelen veel toeristen.  We eten nog wat en vertrekken dan richting Poncebos voor een wandeling van 10 km over een, ongeveer, vlak pad.  Alleen op het einde nog een klim en een afdaling.  Dit pad loopt door een diepe kloof langs een waterkanaal en onderaan in het dal loopt nog een rivier.

Lees meer: 2012 Picos de Europa dag 03

2012 Picos de Europa dag 02

18/8/2013: Santander - Lago de Enol - Refugio Vega de Ario

Om 9.10 uur vertrekt de boemeltrein naar Arriondas.  We stoppen daar om 12.15 uur, zoals voorzien.  Om 13.30 nemen we de bus naar Covadonga (bedevaartsoord).  Dan met de toeristenbus verder naar Lago de Enol.  Dit laatste stuk is echt een bergweg met vele haarspeldbochten en steile klimmen.  Hier rijden alleen toeristenbussen.

2012 Picos 02
Rond 15.00 uur beginnen we eindelijk te wandelen.  Vandaag moeten we naar Rif. Vega de Ario.  Eerst gaat de wandeling geleidelijk aan omhoog, langs een bezoekerscentrum, dan verder langs een meertje (Lago Ercina).  Uiteindelijk wordt de klim redelijk steil.  Ik krijg het moeilijk.  De hartslag gaat de hoogte in.  De anderen hebben precies geen last.  Ik besluit op mijn tempo verder te gaan.  Na ongeveer 2 uren wandelen, zijn we aan de hut, redelijk moe.  Hoe zal het morgen gaan?

Bij de hut staan 2 ezels (foto).
Echte ezels :)
Eén van de twee is geïnteresseerd in Ludo zijn rugzak.

Lees meer: 2012 Picos de Europa dag 02

2012 Picos de Europa dag 04

20/8/2012: Puento Poncebos - Refugio de la Teranosa

Om 8.30 uur ontbijten we: konfituur met geroosterd brood. (ondertussen ook al gekend)

2012 Picos 05

Om 9.30 uur vertrekken we.  We gaan langs de Funicular.  Stefan, Benny, Marc en ik gaan zo naar Bulnes.  Danny, Ludo en Wim gaan te voet.  We spreken boven af.  Met de funicular gaat ook proviand voor Bulnes mee.  Boven staan de tractortjes te wachten.  We stappen verder tot in het dorpje.  Hier zijn heel wat terassen. Dankzij de funicular is dit dorp goed bereikbaar.  Dat merk je ook.