2014 Posets dag 00

Deelnemers: Wim C., Danny, Marc, Stefan Wim R., Patrick

Gebied: Rond de Pico Posets (3375m)

2014 Posets Deelnemers

2014 Posets dag 01

9/8/2014: Engsbergen - Toulouse

Om 05.00 uur komt Marc ons oppikken: Wim R., Patrick, Stefan, Danny en dan naar Wim C. in Beringen.  Marc rijdt tot voorbij Parijs.  Hij kent de weg precies beter dan de GPS.  Het verkeer is tot nu toe vlot verlopen, voor zover we dat kunnen weten met af en toe de ogen dicht.

2014 Posets 1

Lees meer: 2014 Posets dag 01

2014 Posets dag 03

11/8/2014: Refugio de Viadós - Refugio de Estós

Om 07.00 uur zitten we aan het ontbijt.  Voor een hut, is er een uitgebreide keuze.

Om 8.30 uur vertrekken we naar Ref. Estós.  Op een bordje staat 4,5u aangegeven.  We wandelen door een mooie vallei, langzaam omhoog.  Op een gegeven moment, is er een splitsing naar Frankrijk.  We pauzeren langs het riviertje.  Op het pad vanwaar we komen zien we plots een rugzak naar beneden rollen.  Een beetje later gaat de "pater familias" de rugzak halen.  Gelukkig geraakt hij vrij vlot naar beneden en terug naar boven.

2014 Posets 3

Vanaf hier krijgen we een steile klim naar Colla d'Estós (2572m).  Daarna volgt een afdaling, eerst steil en dan wat op en af tot aan de hut. (1895m).  Om 13.00 zijn we inderdaad aan de hut, met ondertussen pauzes om te eten en te drinken.

Lees meer: 2014 Posets dag 03

2014 Posets dag 02

10/8/2014: Toulouse - San Juan de Plan - Refugio de Viadós

Om 07.00 uur zitten we als eerste in de ontbijtruimte.  Er is meer dan voldoende keuze.  Na een uitgebreid ontbijt vertrekken we richting Spanje, San Juan de Plan.  Op de grens Frankrijk-Spanje, moeten we door de tunnel van Bielsa.  Deze tunnel heeft om beurten enkel verkeer.  We moeten dus op het "groen licht" wachten.

Rond 11.30 komen we aan de parking waar we het busje achterlaten.  Wim C. had thuis al op Street View gekeken.  We maken ons klaar: eten, wandelkledij, schoenen, ...
Om 12.30 vertrekken we voor een wandeling van 4u 25min naar Ref. Viadós.

2014 Posets 2

Lees meer: 2014 Posets dag 02

2014 Posets dag 04

12/8/2014: Refugio de Estós - Refugio Angel Orús

Om 7.00 uur ontbijten we.  Vandaag is de keuze beperkt.  Zoals meestal in zuiders hutten zijn er beschuiten, koekjes, confituur.

Rond 8.20 uur vertrekken we (na de nodige ochtendlijke bezigheden).  Eerst gaat het even bergaf tot aan de rivier.  Dan moeten we aan de andere kant natuurlijk klimmen tot een hoogte iets boven de hut.  Daarna is het een beetje op en af, de bergflank volgen tot aan een meertje Ibonet de Batisielles.

2014 Posets 4
Hier staat een bivac-hut (die nogal open is).  Vanaf hier begint een serieuze klim naar Ibón Gran de Batisielles (2216m).  We wandelen langs enkele meertjes, we blijven klimmen langs en over grote blokken.  Net voor de pas stoppen we om te eten.  Het is nu 12.00 uur.  Hier kan je een tentje zetten.